't Stat ( Stelens Amateurtoneel): Voorstelling 'Blind Date'

Categorie: 
publieksprijs

 

De toneelvereniging ’t StAt werd opgericht in september 2017 enkele toneelspeler zonder toneelploeg kwamen te zitten. Zo stopte in het verleden de toneelploeg in Ten Aard en in Sint Dimpna. We staken de hoofden bij elkaar, nodigden nog enkele andere toneelanciens uit et voila ’t StAt was geboren.

Onze eerste productie vond plaats op 13 april 2018 met het toneelstuk ‘De baas is op reis’ naar de hand van Luc Kerkhofs. Met deze opstart haalden we het regionale nieuws op RTV.

https://www.rtv.be/na-15-jaar-opnieuw-toneel-geel-stelen

’t StAt dankt haar oprichting mede aan de financiële ondersteuning door de lokale KWB in Geel-Stelen met wie we nog steeds een samenwerkingsverband hebben voor de grote jaarlijkse productie. Sinds 2021 verzorgt ’t StAt ook een kort toneelstuk in de kerk van Stelen op de herdenking van 11 november ten dienste van de organisatie van stad Geel omtrent de herdenking van WO1 en WO2. We groeiden in 6 jaar al snel uit tot een gemotiveerd toneelgezelschap met een mooi toekomstperspectief en kijken vol verwachting uit naar ons 10-jarig jubileum in september 2027.

 

Productie Blind Date:

Een toneelstuk naar de hand van Willy Gilis.

Regie:   Theo Lievens

Acteurs:             

Chris Wouters                                 Pol        

Tinne Lommelen                             Petra

Kris Lievens                                    Dizzy

Kristof Stessens                              Arie

Peggy Reynders                             Jet

Willy Lodewyckx                             Desiré

Ria Nauwelaerts                             Bomma

Vicky Engelen                                 Yolanda

Anke Kerckhofs                               Sandra

Danny Wuyts                                   Klaus

 

Decor:                                 Woodheart, Acteurs en bestuur KWB

 

Techniek:                            Tim Thijs en Swa Sels

Toneelmeester:                   Wendy De Roover & Ilias Lievens

 

Het toneelstuk:

Een klein pensionnetje op de buiten wordt uitgebaat door Pol die later in het stuk een motard blijkt te zijn. Op een dag komt een Waalse kerel (Francois) er binnen die ook nog beweert dat hij van adel is (zoon van een baron). Hij komt er schijnbaar voor een blind–date. Petra, het dienstmeisje, doet er alles aan om François te versieren en zo uit haar “armzalig” bestaan te geraken. Maar de familie Van der Slagmolen is er ook op vakantie en volgens de opportunistische moeder Yolanda is haar bedeesde dochter Sandra toch beter geschikt om barones te worden. Tijdens de vakantie van de familie Van der Slagmolen is er ook een motortreffen in de buurt van het pension waardoor het duo Arie en Jet in het pension terechtkomen. Zij hebben echter niet de beste intenties en zijn op strooptocht. Al blijkt Arie toch wel een zachtgekookt ei te zijn. Wanneer Arie meegaat op één van de wandelingen maar samen met Sandra terugkeert van het motortreffen in plaats van de wandeling blijkt dat Sandra niet zo bedeesd is als gedacht en dat is niet zo naar de zin van moeder Yolanda. Gelukkig voor Arie en Sandra bestaan er hallucinerende paddenstoelen met een kalmerend effect waardoor men Yolanda onder controle kan houden. Op een zeker moment ontmaskert bomma Van der Slagmolen de zogenaamde baron Francois. Hij blijkt een gewone onderwijzer te zijn die graag de draak steekt met vrouwen die we in moderne termen ook kennen als ‘Gold Diggers’. Het spreekt voor zich dat Petra dit niet in dank aanvaardt. Men zou verwachten dat Petra haar les geleerd heeft met haar geldbejag maar niets blijkt minder waar wanneer een rijke Duitser met zijn Porsche in panne valt nabij het pension.

 

Het toneelstuk is een blijspel met hierin heel wat stereotypen uit het Vlaamse gezinsleven maar het heeft ook een maatschappelijke boodschap. Het wijst op een humoristische wijze op het geldbejag waaraan vele mensen zich nog dagdagelijks laten vangen.